Gume za automobile i laka komercijalna vozila
Gume za automobile i laka komercijalna vozila
Gume za automobile i laka komercijalna vozila
Montaža i demontaža guma kod putničkih i lakih teretnih vozila, dijagnostiku ispravnosti odnosno geometriju felni i guma, krpljenje guma, kao i punjenje guma azotom. Neizbalansirani točkovi mogu se lako osetiti na prednjoj osovini zato što se vibracije lako osećaju na volanu. Iste vibracije se ne otkrivaju lako kada su na točkovima zadjne osovine. Bez obzira da li se osećaju ili ne, vibracije nepovoljno utiču na ostale mehaničke sklopove.
U mogućnosti smo da Vam ponudimo i vansezonsko čuvanje pneumatika (hotel za gume) u uslovima kao što je suva i zamračena prostorija sa optimalnim odnosom vlage. Pravilan tretman odlaganja i skladištenja je važan za očuvanje svojstava pneumatika.
U ponudi su gume sledećih brendova 
  •  Sava
  •  Tigar
  •  Michelin
  •  Pirelli
  •  Goodyear
Označavanje guma
Svaka guma na svom bočnom zidu sadrži oznaku poput one na slici ispod. Ova oznaka je najvažniji parametar prilikom izbora odgovarajuće gume za vaš automobil. U nastavku dajemo opise i značenja svih oznaka koje se mogu naći na auto gumama.
Osnovne oznake
Primer: 205/55R16 91V
Simbol
Značenje
205
Širina gume (gazeće površine - protektora) u milimetrima.
55
Profil gume (serija) - odnos između visine bočnog zida i širine gazeće površine (protektora) izražen u procentima. U ovom slučaju, visina je 55% širine gume.
R
Označava radijalnu konstrukciju.
16
Prečnik felne (u inčima - colima).
91
Indeks nosivosti, koji definiše maksimalno opterećenje koje se može pročitati iz tabela nosivosti. U ovom slučaju broj 91 znači da ova guma može izdržati maksimalnih 615kg opterećenja.
V
Indeks brzine. Slovna oznaka koja označava maksimalnu brzina koju guma može izdržati pri dozvoljenom opterećenju, u ovom slučaju 240km/h. Indeksi brzine sa maksimalnim brzinama nalaze se u tabeli indeksa brzine. Gume sa većim brzinskim indeksom su skuplje, jer imaju posebnu smešu koja im dozvoljava da postignu veću brzinu i bolje upravljanje.
Dodatne oznake
Simbol
Značenje
RF
(Reinforced) Ojačana guma
XL
(Extra Load) Guma za veća opterećenja
RFT, ROF
Run-Flat ili Run-On-Flat je posebna konstrukcija gume koja omogućava nastavak vožnje i kada se guma probuši. Vožnja se može nastaviti smanjenom brzinom (do 90 km/h) i samo do prvog vulkanizera (do 160 km).
DOT
Datum proizvodnje. Na primer: DOT 1405 = proizvedeno u 14. nedelji 2005. godine. Prilikom kupovine obratite pažnju na ovaj podatak. 
M+S
(Mud + Snow - za blato i sneg) Na zimskim i all season gumama. Na all season gumama označava da se guma može koristiti i kao zimska guma.
TL
(Tubeless) Gume koje nemaju unutrašnju gumu. Sve savremene auto gume su ovog tipa.
TT
(Tube Type) Gume sa unutrašnjom gumom
Made in
zemlja proizvodnje
TWI
(Tread Wear Indicator) Indikator istrošenosti gume – ukazuje kada je gumu potrebno zameniti
C
Gume za laka teretna vozila (kombi) npr. 185 R14 C
E 10
Evropski homologacioni broj (broj označava zemlju homologacije).
Pored ovih, sreću se i sledeće oznake.
Simbol
Značenje
TUBELESS
Gume bez unutrašnje gume pumpane vazduhom pod pritiskom.
TREADWEAR
Treadwear je relativni indikator potrošnje gazećeg sloja gume koji pokazuje koliko će jedna guma (šara) trajati duže od druge pri istim uslovima korišćenja.
TRACTION
Označava sposobnost zaustavljanja na mokrom putu na pravoj liniji mereno u standardom kontrolisanim uslovima.
TEMPERATURE
Indikator temperature pokazuje koliko su gume otporne na porast temperature. "A" je najviša, a "C" najniža ocena.
 
Indeksi brzine
Indeks brzine označava maksimalnu brzinu u km/h za koju je guma testirana. Nikada nemojte stavljati gumu sa nižim brzinskim indeksom od propisanog za vaš automobil.
Indeks
km/h
Indeks
km/h
N
150
H
210
Q
160
V
240
R
170
W
270
S
180
Y
300
T
190
ZR
preko 240
U
200
 
 
 
Indeksi nosivosti
Indeks nosivosti definiše nosivost gume prema sledećoj tabeli. Ovo su maksimalne dozvoljene nosivosti za jednu gumu; za vozilo sa četiri gume ovaj broj treba pomnožiti sa četiri da bi se dobila ukupna nosivost.
Indeks
Nosivost [kg]
Indeks
Nosivost [kg]
71
345
91
615
72
355
92
630
73
365
93
650
74
375
94
670
75
387
95
690
76
400
96
710
77
412
97
730
78
425
98
750
79
437
99
775
80
450
100
800
81
462
101
825
82
475
102
850
83
487
103
875
84
500
104
900
85
515
105
925
86
530
106
950
87
545
107
975
88
560
108
1000
89
580
109
1030
90
600
110
1060
 
 
Tipovi putničkih guma
 
Osnovna podela auto guma prema sezoni kada se koriste je na letnje, zimske i gume za sve sezone (all season).
Letnje gume
Letnje gume su predviđene za korišćenje kada je temperatura vazduha iznad +7°C. Na tim temperaturama one imaju dobra svojstva i na suvom i na mokrom putu. Prema performansama, letnje gume se dele na standardne gume, gume visokih performansi i gume ultra visokih performanski.
Gume standardnih performansi
Gume standardnih performansi namenjene su pretežno za gradsku vožnju i često se zovu gume za tri sezone. Optimizovane su za toplo vreme bilo za suv ili vlažan put. Nemaju dobre karakteristike na snegu i ledu tako da zimi moraju biti zamenjene. Ova klasa guma je generalno jeftinija od guma visokih performansi.
 
Gume visokih performansi
Gume visokih performansi su namenjene za gradsku vožnju i vožnju na auto putevima. Šara je sa plićim kanalima, performanse na mokrom su lošije, a bolje na suvom putu. Karakteristike gume koje određuju dobro ponašanje na suvom i mokrom putu, variraju od proizvođača do proizvođača i od modela do modela istog proizvođača. Proizvođači se takmiče ko će razviti gumu sa što bolje izbalansiranim svojstvima i za suv i za mokar put.
Gume ultra visokih performansi (UHP - Ultra High Performance)
Ove gume su namenjene vozačima koji vole brzu sportsku vožnju, kojima visoke performanse i najbolje moguće prijanjanje znače daleko više od dugotrajnosti guma. Načinjene su od mekše smeše koja omogućava bolje prijanjanje i sigurnu, brzu vožnju u krivinama. S druge strane, nedostatak im je brže trošenje i kraći vek trajanja. Šara gazećeg sloja je dizajnirana tako da se postigne vrhunsko prijanjanje na suvom zarad slabijeg odvođenje vode na mokrom putu.
Zimske gume
Kad temperatura vazduha padne ispod +7°C, letnje gume gube svojstva i potrebno ih je zameniti zimskim gumama. Pošto su uslovi na putu drugačiji (led, sneg, bljuzgavica, voda) potrebna je drugačija smeša i celokupan dizajn gume. Smeša je mekša, na bazi silike, a dezen gume drugačiji – sadrži veći broj lamela, paralelni kanali su dublji i bolje odvode vodu. Automobil je stabilniji, prijanjanje je znatno bolje, zaustavni put je kraći.
S druge strane, na višim temperaturama, brže se troše i imaju znatno slabije karakteristike nego zimi i treba ih obavezno zameniti letnjim.
Gume za sve sezone (All season)
Gume za sve sezone predstavljaju pokušaj da se napravi guma koja bi bila kompromis između dobrog ponašanja na suvom i vlažnom putu leti, i dobrog ponašanja u zimskim uslovima, kada su na putu sneg i led. Smeša koja je namenjena letnjim uslovima ne može biti jednako dobra i na snegu i ledu. Zato su ove gume najčešće loš izbor – nisu ni dobre letnje, ni dobre zimske gume. Vodeći svetski proizvođači ih sve manje proizvode.
 
Dezeni guma—vrste šara

 
Dezen ili šara je važna karakteristika gume čiji je cilj konstrukcije da se izbalansiraju zahtevi za niskom bukom, dobrom upravljivošću, prianjanjem, kočenjem i trošenjem gume. U upotrebi su tri vrste šara za različite namene i uslove korišćenja gume: simetrična šara, asimetrična šara i usmerena šara.
Simetrična šara
Simetrična šara je ista duž cele površine gazećeg sloja, obe polovine šare su iste. Simetrični dezen nudi više mogućnosti rotacije od asimetričnih guma. Gume sa simetričnim dezenom su najzastupljenije u prodaji. 
Asimetrična šara
Gume kod kojih su naspramne strane gazeće površine različite imaju asimetričnu šaruTakve gume su konstruisane da ispune suprotstavljene zahteve za dobro prijanjanje i odvođenje vode i na mokrom i na suvom putu. Spoljna strana šare obično ima jača ramena i krupnije blokove što obezbeđuju stabilniju vožnju u krivinama dok je unutrašnji deo zadužen za bolje odvođenje vode. Manji unutrašnji blokovi i veća gustina odvodnih kanala pomažu disperziju vode i toplote. Asimetrična šara se često sreće na gumama za sve sezone (all-season).
Za razliku od usmerenih guma, asimetrične gume mogu biti montirane na bilo koju poziciju na vozilu. Veoma je važno da prilikom montaže strana sa oznakom outside bude sa spoljne strane i da se vidi na sve četiri gume. Kao i kod usmerenih guma, pogrešna montaža ozbiljno umanjuje njene performanse. Ako pogrešno montirate asimetričnu gumu možete je koristiti samo kao privremenu rezervnu gumu.
Usmerena šara
Usmerene gume su predviđene da se okreću samo u jednom pravcu koji je označen strelicom na bočnom zidu gume i oznakom direction ili rotation. Usmerene gume imaju odlične performanse na mokrom putu jer potiču od trkačkih guma koje imaju sposobnost da dobro odvode vodu. Prednost usmerenih guma je ta što imaju dobru otpornost na akvaplaning, ali je jako važna pravilna montaža jer pogrešno montirana usmerenost gume ne može pravilno da istiskuje vodu. S druge strane, zbog relativno grubog dizajna gazećeg sloja smatra se da su usmerene gume bučnije od neusmerenih.
Neke gume su u isto vreme i asimetrične i usmerene. Takve gume imaju oznake na bočnom zidu koje
  • pokazuju ispravan pravac okretanja i
  • pokazuju koja je unutrašnja a koja spoljašnja strana,
na šta je važno obratiti pažnju prilikom montaže. 
Gume, kao jedini deo automobila koji je u stalnom kontaktu sa podlogom, vrše nekoliko važnih funkcija od kojih zavisi bezbednost i udobnost vožnje:
  • Upravljanje
  • Nosivost
  • Amortizovanje udara
  • Kotrljanje
Zamenu i balansiranje guma vršimo sa mašinama najnovije generacije

 

AUTO SERVIS:
Paštrovićeva 10:
U zanatskom centru
kod ulaza u Hipodrom

+381 11 354 01 66

Pon - Pet: 9:00 - 18:00
Sub: 9:00 - 15:00 servis@cupaford.rs
skype: autoserviscupa

PRODAVNICA:
Radnička 37
+381 11 354 76 76
Pon - Pet: 8:00 - 20:00
Sub: 8:00 - 16:00
prodavnica@cupaford.rs
skype: rizi.co

REGISTRACIJA VOZILA:
Radnička 37
+381 11 354 29 09
Pon - Pet: 8:00 - 20:00
Sub: 8:00 - 16:00

ŠLEP SLUŽBA 24/7
+381 63 21 07 40

Izaberite: